Maija Holman näyttely Brevis lux Galleria Harmoniassa 1.10 – 1.11.
Johannes Silvennoinen:
Brevis lux-näyttelyn tasapainoisemman ja onnistuneemman osan muodostavat Maija Holman valokaappitarralle vedostetut valokuvat. Niille on tekotavan lisäksi yhteistä kuvissa olevien ihmisten näennäinen tietämättömyys ja välinpitämättömyys kuvattavana olemisesta; poseeraamisen sijaan he ovat keskittyneet askareihinsa kuten karitsan jalan lastoittamiseen, lapsen syöttämiseen ja taideteoksen pystyttämiseen. Katsoja toimii kuin ulkopuolisena tarkkailijalta tai tirkistelijänä. Yhtenäisyyttä teoksiin tuo myös monista kuvista välittyvä lämmin tunnelma, hellyys ja yhteisöllisyys.
Valolla on näkyvä osa näyttelyn nimen ohella myös näyttelyripustuksessa, jossa kuvien ja seinän väliin on asetettu sähkövalaisimia. Taustavalaisu on sinänsä onnistunut ratkaisu, mutta näkyviin jääneet johdot ja lampunvarjostimet varastavat turhan paljon huomiota ja tekevät näyttelytilasta levottoman.
Harmonian toiseen näyttelytilaan sijoitettu tilateos sopisi teemansa ja tekotapansa puolesta toiseen näyttelyyn. Pimennetyn huoneen seinälle heijastetut epätarkat maisemakuvat osittain peittyvät katosta roikkuvien auton alumiinivanteiden varjoihin, mikä ohjaa tulkinnan kulutusyhteiskunnan kritiikkiin. Siihen viittaa myös teosnimi Faust pyörillä. Yksitoikkoinen lopputulos jää kuitenkin materialismin arvosteluna tylsäksi ja ponnettomaksi.